772 بازدید 0 دیدگاه
مبانی نظری خودبازداری
مبانی نظری خودبازداری، به شکل های بسیاری در سراسر تاریخ بشر ظاهر شده است. تراژدی های یونان باستان، آکنده از پندارههای درماندگی بشر در برابر خدایان و یا سرنوشت بود. نمایشنامههای شکسپیر، هم نمایشگر سرنوشت محزون از پیش تعیین شده، و هم نمایانگر ارادهی آزاد است. فیلسوفان، با مفهوم هستهی کنترل تحت عنوان جبرگرایی در برابر ارادهی آزاد، دست به گریبان بودهاند. جامعه شناسان آن را به عنوان خودمختاری در برابر خود بیگانگی و یا ناتوانی نام بردهاند و روانشناسان از آن به عنوان رفتارگرایی در برابر ذهن گرایی نام برده اند. نیچه، قدرت را مهمترین پدیده روانشناختی نامیده است و آدلر در نظام روانشناسی فردی خود بیان کرده است که مبارزه کردن برای کنترل شخص بر سرنوشت خود، مهمترین انگیزش است و هر شخص بدون احساس چنین کنترلی دچار عقدهی حقارت، خواهد بود و ممکن است درصدد جبران بیش از حد تلاشهای خود برای رسیدن به حس کنترل یا غلبه باشد. همهی اینها به عقیدهی ساموئل بال(۱۹۹۴؛ به نقل از راتر، ۱۹۶۶)، مبین ریشههای تاریخی و نظری هستهی کنترل میباشد. با این وجود سازهی خود کنترلی را نخستین بار فارز (۱۹۵۷؛ به نقل از راتر، ۱۹۶۶) و راتر (۱۹۶۶) به شیوهی علمی وارد واژگان روانشناختی کردند. این سازه، در مطالعات مربوط به انگیزش، به گونه فزایندهای اهمیت نظری و علمی بدست آورده است. سازه خود کنترلی ریشه در نظریهی یادگیری اجتماعی دارد. در این نظریه، تقویت به عنوان تعیین کنندهی رفتار شناخته شده است و ادراک فرد در مورد منبع این تقویت عنصری اساسی در تعیین رفتار است. به عبارت دیگر، به عقیدهی راتر ادراک فرد از تقویت (پاداش یا تنبیه)، یک ویژگی دو ارزشی را به وجود میآورد. بدین معنی که در هر رفتاری این دو ارزش (دو قطب) نمیتواند با هم وجود داشته باشند. این متغیر دو قطبی خود کنترلی درونی در مقابل خود کنترلی بیرونی است.
مفهوم خودکنترلی در نظریه یادگیری اجتماعی راتر
انواع کنترل و نظارت
کنترل پیش از عمل
کنترل سکانی
کنترل تفکیکی(بلی- خیر)
کنترل بعد از عمل
ارزیابی انواع کنترل
مراحل فرآیند خودکنترلی
تعیین معیار یا استاندارد
تعیین معیار یا استاندارد
تشخیص انحرافات از طریق تطبیق عملکرد با استاندارد
انجام اقدامات اصلاحی
پیشینه عملی پژوهش
مطالعات انجام شده در ایران
مطالعات انجام شده در خارج از ایران
منابع فارسی
منابع انگلیسی
محصولات مشابه
2 فروش
خرید محصول
0 فروش
خرید محصول
مبانی نظری تاثیر آموزش سبک مدیریت کلاس بر راهبردهای یادگیری خود تنظیمی درس ریاضی
مریم وحدت
30000 تومان
0 فروش
خرید محصول
مبانی نظری تاثیر شبکه های اجتماعی(فیس بوک، لاین، وایبر) بر افت تحصیلی دانش آموزان
مریم وحدت
30000 تومان
0 فروش
خرید محصول
0 فروش
خرید محصول
0 فروش
خرید محصول
772 بازدید 0 دیدگاه