545 بازدید 0 دیدگاه
مبانی نظری مدل تصمیم گیری چند معیاره برای رتبه بندی هنرستان ها
مبانی نظری تصمیم گیری با معیارهای چند گانه
بسیاری از صاحبنظران مدیریت معتقدند که کانون اصلی مدیریت را تصمیم گیری تشکیل می دهد. در واقع آنها انجام وظایفی چون برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل را چیزی جز تصمیم گیری نمی دانند(اصغرپور،۱۳۷۱).
هربرت سایمون تصمیم گیری را با مدیریت یکی می داند. نیومن نیز کیفیت مدیریت را تابع کیفیت تصمیم می داند. بنابراین از دیدگاه این صاحبنظران اساس مدیریت سازمان تصمیم گیری است. به عنوان مثال یک کارخانه تولیدی را در نظر بگیرید که یک کالا با کیفیت عالی و کمترین هزینه ممکنه تولید می کند، اما اصولا تولید این کالا با توجه به اهداف کارخانه بهترین انتخاب به حساب نمی آید یا آنکه تقاضا در بازار برای این کالا ناچیز می باشد به عبارتی تصمیم متخذه در اصل نامناسب بوده در حالیکه اجرای آن به بهترین صورت ممکنه و با کمترین هزینه انجام پذیرفته است. در علم مدیریت توجه اساسی به اخذ تصمیم صحیح با توجه به روابط بین هدفهای مطلوب و امکانات موجود در سازمان می باشد و از نظر آن وظیفه اصلی مدیر تصمیم گیری به روش علمی می باشد(حکیمی پور،۱۳۷۶).
و در نهایت تصمیم گیری را می توان طریقه عمل و یا حرکت در مسیر خاصی تعریف کرد که با تأمل و به صورت آگاهانه از بین روشهای مختلف برای نیل به یک هدف مطلوب انتخاب شده است. بنابراین تصمیم گیری مستلزم انتخاب راهی از میان راه هاست. شناسائی راههای ممکن و انتخاب یکی از آنها به اطلاعات نیاز دارد. اطلاعات همیشه به میزان مورد نیاز در دسترس نیست و مدیریت ناگزیر به تصمیم گیری با اطلاعات کمتر است(صراف جوشانی،۱۳۷۸).
تصمیم گیرنده طی فرآیند تصمیم به انتخاب راهی از بین راههای موجود اقدام می کند. این انتخاب به معنای نحوه بکارگیری منابع و امکانات قرار گرفته در اختیار مدیر در راستای تصمیم گیری می باشد. اگر در رسیدن به هدف مورد نظر فقط یک راه حل عملیاتی وجود داشته باشد دیگر صحبت از تصمیم گیری مصداق پیدا نمی کند زیرا پدیده تصمیم مترادف با انتخاب یک راه حل، از بین چندین راه حل موجود می باشد. بطور قرار دادی هر نوع کاربرد به خصوص از عوامل و منابع تحت کنترل مدیر اصطلاحا استراتژی نامیده می شود. از این رو مدل تصمیم گیری شامل انتخاب یک استراتژی از بین استراتژی های متعدد موجود می باشد(قدسی پور،۱۳۸۱).
مقدمه
شاخه های تحصیلی دارد
شاخه فنی و حرفه ای دارد
شاخه کار و دانش دارد
تفاوت های شاخه فنی حرفه ای و کاردانش دارد
نظریه های ارزشیابی آموزشی دارد
رویکرد ارزشیابی هدف محور دارد
رویکرد ارزشیابی مدیریت محور دارد
رویکرد ارزشیابی مصر ف کننده محور دارد
رویکرد ارزشیابی متخصص محور دارد
رویکرد ارزشیابی مبتنی بر اختلاف نظر متخصصان دارد
رویکرد ارزشیابی طبیعتگرایانه یا مشارکت کننده محور دارد
الگوهای کیفیت در آموزش دارد
الگوی هدف محور دارد
الگوی مشروعیت داشتن دارد
الگوی فرایندی دارد
الگوی فقدان مساله دارد
الگوی منبع-درونداد دارد
الگوی رضایتمندی دارد
الگوی یادگیری سازمانی دارد
تصمیم گیری با معیارهای چند گانه دارد
تعریف تصمیم گیری دارد
فرایند تصمیم گیری دارد
مدل های تصمیم گیری دارد
معیارهای تصمیم گیری دارد
اندازه گیری معیارها دارد
مدل های تصمیم گیری چند معیاره دارد
تصمیم گیری چند شاخصه دارد
الگوریتم حل مسائل تصمیم گیری چند شاخصه دارد
تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور دارد
قیمت فقط ۳۰۰۰۰ تومان
محصولات مشابه
0 فروش
خرید محصول
0 فروش
خرید محصول
مبانی نظری تاثیر آموزش سبک مدیریت کلاس بر راهبردهای یادگیری خود تنظیمی درس ریاضی
مریم وحدت
30000 تومان
0 فروش
خرید محصول
0 فروش
خرید محصول
1 فروش
خرید محصول
0 فروش
خرید محصول
545 بازدید 0 دیدگاه