1.06k بازدید 0 دیدگاه
مبانی نظری نظم پذیری
شامل نظریه های:
نظریه های نظم توماس هابز
آگوست کنت
امیل دورکیم
ماکس وبر
نظریه کنش تالکوت پارسونز
نظریه نابسامانی رابرت کی مرتون
نظریه چند بعدی جفری الکساندر
نظریه ساختاربندی آنتونی گیدنز
نظر به پویایی کلان – ساختاری جاناتان ترنر
نظریه فردگرایی روششناختی الستر
نظریه نظم ترکیبی چلبی
عوامل ایجادکننده بیانضباطی در مدرسه
تحقیقات انجام شده در ارتباط با متغیرهای تحقیق
تحقیقات داخلی
تحقیقات خارجی
مبانی نظری نظم توماس هابز
هابز از نخستین کسانی است که به بحث پیرامون نظم اجتماعی پرداخته است، او ایجاد و بقای جامعه و نظم اجتماعی را بر اساس قرارداد اجتماعی تبیین می نماید. به نظر هابز انسان موجودی خودخواه بوده که به دنبال ارضای نیازهای خویش است، اما از آنجا که منابع تأمین کننده نیازهای انسان کمیاباند، ناگزیر، انسان ها مجبورند که برای دستیابی به منابع مورد نظر خویش با یکدیگر رقابت کنند، بدین ترتیب اصل روابط انسان ها مبتنی بر رقابت شکل می گیرد؛ هر یک از انسان ها دیگری را مانعی بر سر دستیابی به نیازهای خویش می داد و از این رو برای کنار زدن دیگری بر آن می شود که به زور و فریب متوسل شود. با این حال چون کاریست زور و فریب در سطح جامعه ناگزیر هرج و مرج را در پی خواهد داشت و در نهایت بقای انسان را به خطر خواهد انداخت، انسان ها به این نتیجه می رسند که به یک سری اصول اساسی و مورد توافق بین خود روی آورند و آن را به عنوان قرارداد اجتماعی بپذیرند، باوجود پذیرش قرارداد اجتماعی در نزد اعضای جامعه، احتمال تخطی و سرکشی عده ای از قانون همواره وجود خواهد داشت، بنابراین باید با توافق اعضاء قدرتی برتر در قالب قدرت شهریاری شکل گیرد تا بتواند قدرتهای فروتر در جامعه را کنترل نموده و جلوی زیاده خواهی ها و طغیان امیال افراد را گرفته و تنظم اجتماعی را در جامعه برقرار نماید (ورسلی، ۱۳۸۸).
به عقیده هایز، با توجه به اینکه وضع طبیعی انسان، همواره جنگ و درگیری برای حفظ و بقای خود و رسیدن به نیازهایش می باشد، از این رو به مصلحت انسان است که از این وضع طبیعی جنگ خارج شود و به قانون طبیعی تن دهد. مقصود هابز از قانون طبیعی در کتاب لویاتان آمده است: “قانون طبیعی عبارت است از دستور یا قاعده عام که عقل آن را کشف کرده باشد و بر مقتضای آن، آدمی از انجام آنچه زندگی وی را تباه می کند یا وسایل زندگی اش را از او می گیرد و از ندادن کاری که یه دید ه او مایه بقای زندگی اش یه بهترین وجه است، نهی می شود” (تمیم داری و اسلامی، ۱۳۹۱)، کار عقل، این است که خواهش بنیادین صیانت نفس چگونه می تواند مؤثر واقع شود. “عقل نخست شروط مناسب صلح را پیش می نهد که آدمیان بر اساس آن بتوانند به توافق برسند. این شروط همان است که یک لفظ دیگر قوانین طبیعی نام دارد” (نقل از گروه مؤلفان، ۱۳۶۷).
به طور کلی، از نظر هابز جامعه پدیده ای غیر طبیعی و تصنعی است که انسان ها به ناچار آن را پذیرفتهاند، از این رو نظم اجتماعی مورد نظر هایز، مبتنی بر جبر است (یوسف زاده، ۱۳۸۵). در برداشت هابزی، ” ارتباط بین فرد و جامعه بر بیم و هراس استوار است و هر عضو جامعه به دلیل انتفاع شخصی و هم خوف از پیامدهای عدم تبعیت از قوانین، تسلیم نظم اجتماعی می شود” (نقل از صدیق سروستانی، ۱۳۸۲)، از این رو نفع جمعیِ جامعه بر منفعت های شخصی یکایک افراد غلبه داشته و آنها را تابع مقررات و قوانین خود ساخته است.
اندیشه های آگوست کنت حول محور وفاق اجتماعی شکل گرفته که از مفاهیم اساسی مکتب کارکردگرایی ساختاری است. از نظر کنت وظیفه جامعه شناسی درک تحول ضروری، یعنی هم لازم و هم اجتناب ناپذیر تاریخ است به نوی که از این راه نظم بنیادی تحقق یابد .مقصود از فلسفه اثباتی که کنت ارائه می کند “انسان نظمی را که هست و بیرون از او وجود دارد باز شناسد و اقرار کند که نمی تواند تبیین کاملی از این نظم را ارائه دهد و فقط باید به کشف اسرار آن قانع باشد. ذهن اثباتی نمودها را می نگرد، تحلیل می کند و به کشف قوانین حاکم بر مناسبات آن ها می پردازد” .علم اجتماعی جدیدی که اگوست کنت ارائه می کند، بررسی قوانین اجتماعی تاریخی است.
محصولات مشابه
3 فروش
خرید محصول
0 فروش
خرید محصول
0 فروش
خرید محصول
مبانی نظری تاثیر شبکه های اجتماعی(فیس بوک، لاین، وایبر) بر افت تحصیلی دانش آموزان
مریم وحدت
30000 تومان
0 فروش
خرید محصول
0 فروش
خرید محصول
0 فروش
خرید محصول
1.06k بازدید 0 دیدگاه