611 بازدید 0 دیدگاه
مبانی نظری هوش هیجانی
مبانی نظری: هر چند مفهوم هوش هیجانی به عنوان یک ایده نو مطرح شده، بسیاری از ریشههای تاریخی آن به تفکر روانشناسی قرن پیش مربوط میشود (گلمن، ۲۰۰۰).
هوش هیجانی در مفهوم هوش اجتماعی ریشه دارد که ابتدا توسط ثرندایک در سال ۱۹۲۰ تشخیص داده شد. ثرندایک هوش اجتماعی را این گونه تعریف میکند:
«توانایی درک و مدیریت مردان و زنان، پسران و دختران، با داشتن روابط انسانی عاقلانه». از سال ۱۹۲۰ تا سال ۱۹۹۰ علاقه به پژوهش در زمینهی هوش هیجانی دستخوش تحول بوده است و دیدگاههای مختلفی به وجود آمدهاند که هوش اجتماعی را به عنوان توانایی ارتباط با دیگران (موس و هانت، ۱۹۲۷؛ وکسلر(۱۹۵۸) ؛ دانش میان فردی (سترانگ]،۱۹۳۰) ؛ توانایی قضاوت دربارهی احساسات، خلقها و انگیزههای دیگران (ویدک، ۱۹۴۷) ؛ عملکرد اجتماعی مؤثر (کیتینگ، ۱۹۷۸؛ فورد و تیسکا، ۱۹۸۳) ؛ مهارت در رمزگشایی نمادهای غیر کلامی (بارنز و استرنبرگ، ۱۹۸۹) تعریف کردهاند.
در سال (۱۹۹۳) گاردنر هوش اجتماعی را به عنوان یکی از هفت حیطه هوش در فرضیه هوشهای چندگانه مطرح نمود. بر طبق گفته گاردنر هوش اجتماعی شامل هوشهای بین فردی و درون فردی یک شخص میباشد. هوش درون فردی به هوش فرد در تعامل با خودش و توانایی نشان دادن مجموعه احساسات پیچیده و کاملاً متفاوت مربوط میشود. در مقابل هوش بین فردی به هوش خود در تعامل با دیگران مربوط میشود و توانایی متوجه شدن و تشخیص دادن بین دیگر افراد و به ویژه میان احساسات، تمایلات، انگیزهها و مقاصدشان است (گاردنر، ۱۹۹۳، ص ۲۵۳).
رونبار- اون در سال ۱۹۸۰ برای اولین بار از کلمهی اختصاری EQ برای اشاره به جنبههایی از تواناییها استفاده نمود. جان مایر در سال (۱۹۹۰) وقایع برجسته مربوط به مفهومسازی آن چه را که برای اولین بار به عنوان «هوش هیجانی» مطرح شد منتشر نمود و در سال ۱۹۹۵ این ایده سبب شد که گلمن کتاب هوش هیجانی خود را منتشر نماید.
در سال ۱۹۸۵ یکی از دانشجویان هنر در کشور امریکا به نام و این پاین واژه هوش هیجانی را در رساله دکترای خود به کاربرد و به نظر میرسد که این اولین باری است که واژهی هوش هیجانی به صورت آکادمیک و علمی مورد استفاده قرار گرفت (هاین، ۲۰۰۴).
مبانی نظری گلمن در نقش خود به عنوان مشاور در سازمانها دریافت که هوش هیجانی، برای مشاغل در همهی سطوح دو برابر مهمتر از مهارتهای فنی و IQ میباشد. او همچنین گزارش کرد که هوش هیجانی نقش بسیار مهمی در بالاترین سطوح یک شرکت ایفا میکند. هنگامی که او سطح بالای عملکرد، در موقعیتهای رهبری و مدیریت ارشد مقایسه کرد متوجه شد که تقریباً ۹۰% تفاوت در این نیمرخها به جای تواناییهای شناختی، به عوامل مرتبط با هوش هیجانی قابل استناد بود (گلمن و همکاران، ۲۰۰۲).
-
هوش هیجانی
-
هوش هیجانی چگونه کشف شد
-
تاریخچه هوش هیجانی
-
انواع هوش
-
دیگر انواع هوش از نظر روانشناسان
-
تعاریف هوش هیجانی
-
هوش اجتماعی
-
دیدگاههای مطرح شده در هوش هیجانی
-
ابعاد هوش هیجانی از دیدگاه مایروسالووی
-
ابعاد هوش هیجانی از دیدگاه بار- اون
-
ابعاد هوش هیجانی از نظر گلمن
-
ابعاد هوش هیجانی از نظر کوپر و سواف
-
هوش هیجانی در محیط کار
-
تفاوتهای سن و جنسیت در نمرات هوش هیجانی
-
یادگیری هوش هیجانی
-
پیشینه پژوهش
-
تحقیقات داخلی
-
تحقیقات خارجی
-
قیمت فقط ۲۰۰۰۰ تومان
محصولات مشابه
0 فروش
خرید محصول
0 فروش
خرید محصول
0 فروش
خرید محصول
0 فروش
خرید محصول
1 فروش
خرید محصول
0 فروش
خرید محصول
611 بازدید 0 دیدگاه